Doorgaan naar Inhoud

Waarom wij kinderproducten anders op de markt gaan brengen

Gepubliceerd:

Onze nieuwe marketingprincipes zijn ontworpen om ouders en verzorgers te helpen met het uitkiezen van eten, drinken en ijsjes die ontwikkeld zijn voor kinderen.

Why we’re changing the way we market products to children

De World Health Organisation (WHO) noemt overgewicht bij kinderen als een van de ernstigste gezondheidsproblemen van de 21ste eeuw. Overgewicht bij kinderen is dan ook een belangrijke reden waarom Unilever zich inzet voor nieuwe principes op het gebied van marketing en reclame voor voedingsmiddelen en dranken voor kinderen.

Het is een initiatief om ouders, verzorgers en kinderen te helpen bij het maken van geïnformeerde keuzes over het eten en drinken dat ze kopen. Ook wordt de rol van sociale media en het sterk groeiende aanbod van producten behandeld.

Wat gaan we anders doen?

Tegen het einde van 2020 zullen we stoppen met de marketing van en reclame voor voedingsmiddelen en dranken aan kinderen onder de 12 jaar op traditionele mediakanalen en onder de 13 jaar op sociale media kanalen.

We voeren strenge controles uit op de plaatsing en inhoud van onze advertenties en we zullen geen gebruik maken van influencers, beroemdheden of sociale media sterren die kinderen onder de 12 jaar aanspreken.

We beperken ook het gebruik van stripfiguren. Hoewel sommige stripfiguren nog gebruikt zullen worden in onze point-of-sale materialen, zullen deze alleen worden gebruikt voor producten met een specifiek voedingsprofiel.

De ‘Responsible Made for Kids’-belofte

Onze ijs business gaat het voortouw nemen bij de implementatie van deze aanpak en gaat deze nieuwe principes in de praktijk brengen. Ola – de naam achter merken als Swirl, Raket, Cornetto, en Twister – wordt het eerste wereldwijde ijsmerk met een ‘Responsible Made for Kids’-belofte.

Deze belofte is gebaseerd op drie pijlers en ontworpen om ouders en verzorgers te helpen bij het kiezen van producten voor hun kinderen. Die drie pijlers zijn: (1) verantwoordelijk communiceren, (2) verantwoordelijk verkopen en (3) verantwoordelijk ontwikkelen.

  1. Ola’s kinderijsjes zullen verantwoordelijk gecommuniceerd worden. Dat betekent dat we onze reclame gaan verschuiven naar de ouders en verzorgers. Zij zijn volgens ons namelijk degene die moeten beslissen wat voor traktatie hun kinderen krijgen. In lijn met onze belofte voor heel het bedrijf zal Ola geen marketingcommunicatie sturen naar kinderen onder de 12 jaar in traditionele media en kinderen onder de 13 jaar op sociale media.
  2. Ola ’s kinderijsjes zullen verantwoordelijk verkocht worden. We weten dat kinderen onder de 12 jaar onvermijdelijk blootgesteld zullen worden aan onze producten, daarom introduceren wij een ‘Responsible Made for Kids’ logo op onze verkoopcommunicatie zoals productverpakkingen en prijskaarten. Dit geeft ouders en verzorgers aan welke producten voor kinderen zijn ontworpen, zodat zij een geïnformeerde keuze kunnen maken bij het kopen van onze producten.
  3. Alle ijsjes in het wereldwijde Ola portfolio zijn verantwoordelijk ontwikkeld. Tegen het einde van 2020 zal elk ijsje in het assortiment voor kinderen maximaal 110 calorieën en 12 gram suiker per portie bevatten. We werken er natuurlijk voortdurend aan om dit nog verder te verlagen.

“Wij bij Ola geloven dat iedereen af en toe een kleine, vreugdevolle traktatie verdient en we streven ernaar om dat voor iedereen aan te bieden. Onze belofte is een oprechte verbintenis om voortaan op verantwoordelijke wijze producten te maken en op de markt te brengen voor kinderen. Het is de belofte van beter ijs en gezondere, gelukkigere kinderen. Zowel nu als in de toekomst, “ aldus Matt Close, Executive Vice President, Global Ice Cream Category.

De deadline voor het naleven van deze nieuwe principes is het einde van dit jaar.

Terug naar boven