Doorgaan naar Inhoud

Planeet & Maatschappij

De wereld heeft nog nooit een duidelijker beeld gehad van de maatschappelijke en ecologische uitdagingen waar iedereen mee te maken heeft. De noodzaak tot actie is nog nooit zo groot geweest.

En we weten dat wij een grote rol hebben te vervullen. Wij zijn een bedrijf van merken en mensen met een duidelijk doel: duurzaam leven heel gewoon maken.

Sustainable scenarios

Een baanbrekend decennium

In 2010 introduceerden we het Unilever Sustainable Living Plan (USLP), waarin we aantoonden dat duurzaamheid en succesvolle bedrijfsprestaties aan elkaar zijn gekoppeld.

In de tien jaar dat het USLP bestaat, is de wereld veranderd. De problemen die ons inspireerden zijn inmiddels gemeengoed geworden. Belanghebbenden zien verplichtingen tot duurzaamheid niet langer als aardig om erbij te hebben – met recht eisen ze dit als minimumvoorwaarde.

We hebben gaandeweg veel geleerd. En hoewel we het niet altijd bij het rechte eind hebben, vinden we dat we onze ambitie om leiders te zijn in duurzaamheid hebben nageleefd; gedreven door onze kernovertuiging dat merken met een doel groeien, bedrijven met een doel het volhouden, en mensen met een doel bloeien.

Meer dan ooit zijn we ervan overtuigd dat we op de juiste weg zijn: voor ons en voor de wereld. En gewapend met de ervaring van ons USLP gaan we een beweging opzetten waarin onze leveranciers, klanten en consumenten allemaal meedoen aan het bouwen van een betere toekomst.

Een nieuw contract – met de maatschappij en de planeet

Nu willen we onze activiteiten pushen, én de manier waarop zaken worden gedaan, meer dan ooit tevoren. Onze bedrijfsstrategie Unilever Compass beschrijft hoe we die ambitie kunnen verwezenlijken.

In Unilever Compass staan onze belanghebbenden centraal bij alles wat we doen.

Het versterkt het niet bespreekbare belang van respect voor de mensenrechten. En het bevat ambitieuze actieprogramma's om de meest kritieke problemen van onze tijd aan te pakken, de volledige schaal en impact van onze merken te benutten en verder en sneller te gaan door het oprekken van tijdgebonden doelen die positieve verandering stimuleren.

Onze visie in actie

We hebben de schaal, de capaciteit en de wil om een echt, positief en blijvend verschil te maken voor de planeet en onze maatschappij. We veranderen, we handelen en we ondersteunen anderen die ook handelen.

Meer weten over de gebieden die we aanpakken.

Kaksi laboratoriotakkeihin pukeutunutta tutkijaa suorittaa kokeen

Verantwoord ondernemen

Onze basisprincipes voor verantwoord ondernemen zijn het fundament van alles wat wij doen. We hebben sterke waarden en duidelijke beleidslijnen en normen die ervoor zorgen dat onze werknemers niet alleen maar dingen goed doen maar ook de goede dingen doen.
We verwachten dat iedereen bij Unilever een ambassadeur voor onze hoge ethische normen is.

Mies, jolla on suojalasit ja kypärä tehtaassa

Mensenrechten respecteren

Mensenrechten zijn universeel en onveranderlijk. Maar de wereld verandert wel snel, en sommige van die veranderingen brengen de mensenrechten in gevaar. In onze eigen activiteiten, en in al onze zakelijke relaties, wordt alles onderschreven door een intensieve en niet aflatende inzet om alle internationaal erkende mensenrechten te respecteren en bevorderen.

A landscape photograph of a lush, green forest

Er is geen tijd te verliezen

Wij gaan maatregelen treffen om de gezondheid van de planeet verbeteren. Door klimaatactie te ondernemen. Natuur te beschermen en te regenereren. Een door een afvalvrije wereld te maken.

We zullen bijdragen aan een eerlijkere, sociaal inclusievere wereld. Daarbij houden we rekening met gelijkheid, diversiteit en inclusie bij alles wat we doen en mobiliseren we ons bedrijf om actief voor een betere levensstandaard te zorgen en mensen voor te bereiden op de toekomst van het werk.

Tegelijkertijd zullen we de gezondheid en het welzijn van individuen verbeteren. Hierbij zullen onze merken een centrale rol spelen, zoals dat tijdens ons hele bestaan het geval is geweest.

We weten dat dit een enorm verschil zal maken. Maar we weten dat voor de grootste uitdagingen actie nodig is die verder gaat dat dan wat één bedrijf alleen kan doen.

Enkele van de grootste kansen op een positieve impact zitten in onze waardeketen en in de maatschappijen waarmee wij in contact zijn. Daarom moeten we de volledige omvang en schaal van Unilever benutten om de bedrijfspraktijken en beleidslijnen te beïnvloeden van mensen waarmee we werken en in de economieën waarin we actief zijn.

Voor iedereen die een eerlijkere, maatschappelijk inclusievere wereld en een gezonde planeet wil is de boodschap namelijk glashelder: er is geen tijd te verliezen. Laten we aan de slag gaan.

Terug naar boven