Doorgaan naar Inhoud

Ervoor gaan: zes manieren waarop we naar netto nul gaan

Gepubliceerd:

Ontdek hoe Unilever wegtransport optimaliseert met elektrische voertuigen, intelligente routeplanning en maximale reisbenutting om emissies te verminderen op weg naar netto nul emissie in het wegtransport.

De eerste elektrische 1,5-ton batterij-aangedreven bestelwagen van Unilever in Arabische landen.

Logistiek en distributie zijn misschien slechts goed voor 3% van Unilevers totale uitstoot van broeikasgassen, maar 90% daarvan is afkomstig van wegtransport.

Voor het logistieke team is het een prioriteit om dat cijfer naar 0% te brengen.

Dat traject is gebaseerd op twee strategieën. “De eerste is het optimaliseren van het gebruikte transport en de afgelegde afstanden. De tweede is het transformeren van onze vloot naar niet-fossiele brandstoffen”, zegt Sundarrajan Bhyravan, Director of International Logistics and Decarbonisation.

Zo worden ze in de praktijk gebracht:

  1. Elektrische vrachtwagens voor zware vracht (HDET’s)

    Een van de drie zware elektrische vrachtwagens die aan het Turkse wagenpark van Unilever zijn toegevoegd.

    In 2022 was Unilever een van de eerste bedrijven in Nederland die een zware elektrische vrachtwagen (HDET) aan zijn vloot toevoegde. Dit jaar heeft Unilever Arabië er één aan toegevoegd en Turkije drie.

    De HDET’s in Turkije worden gebruikt voor leveringen tussen de fabriek in Tuzla en het magazijn in Gebze. Elke vrachtwagen wordt aangedreven door 100% hernieuwbare energie. “We verwachten dat elke HDET de CO2-uitstoot met 215 ton per jaar zal verminderen”, zegt Tugba Serez, Head of Customer Service and Logistics van Unilever in Turkije.

  2. Bestelwagens

    Zware elektrische vrachtwagens.

    Brazilië, Turkije en Mexico hebben al vloten van elektrische bestelwagens die speciaal zijn ontworpen voor ijsleveringen in de stad. Er worden verdere pilots uitgevoerd in de Verenigde Staten, China, Thailand, Chili en Uruguay.

    In mei voegde Unilever Arabië zijn eerste elektrische bestelwagen van 1,5 ton met een bereik tot 300 kilometer toe. Vergeleken met een vergelijkbare dieselbus vermindert deze de CO2--uitstoot met 250 kilogram per dag.

    “De bestelwagen biedt end-to-end groen transport, zelfs de stroom waarmee we hem opladen wordt opgewekt door zonnepanelen op ons magazijn”, zegt Diana Ali, Logistics Excellence Manager, Arabië, Noord-Afrika, Levant en Irak.

  3. Biobrandstoffen

    Een glazen container met biodiesel; 40% van het wagenpark van Unilever Port Sunlight in het VK wordt aangedreven door biodiesel uit gebruikt frituurvet.

    De overgang van onze vloot naar elektrisch of waterstof kost tijd. In de tussentijd gebruiken vloten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en Arabië biobrandstoffen die 70% minder CO2-uitstoten dan fossiele brandstoffen.

    In het Verenigd Koninkrijk wordt 40% van de vloot van onze Port Sunlight-fabriek van brandstof voorzien door met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), geraffineerd uit gebruikte bak- en braadolie uit duurzame bronnen.

    “HVO produceert aanzienlijk minder stikstofoxide en roet, het is zwavelvrij en kan in elke moderne dieselmotor worden gebruikt. We voorspellen dat het dit jaar een vermindering van 800 ton CO2 zal opleveren”, zegt Myles Marjason-Smyth, Ambient Transport Manager, Verenigd Koninkrijk en Ierland.

  4. Slimme opslag, routeoptimalisatie en laadbaarheid van vrachtwagens

    Magazijnmedewerker met veiligheidshelm die een pallet goederen in een vrachtwagen laadt.

    Sayali Patil, Logistics Digitisation and Sustainability Manager bij Hindustan Unilever, maakt deel uit van een team dat 100+ bronfabrieken, 28 magazijnen en 15.000+ distributeurs beheert. Door dit netwerk te optimaliseren, willen ze het aantal kilometers dat goederen afleggen met 21% verminderen tegen 2025.

    “We werken er ook aan om elke rit efficiënter te maken door het gewicht en volume van elke vrachtwagen die het bedrijf verlaat te maximaliseren. Het is kosteneffectief omdat we minder vrachtwagens gebruiken en het vermindert ook de uitstoot van broeikasgassen”, zegt ze.

  5. Sectoroverschrijdende samenwerkingen

    An electric refrigerated trailer used to transport ice cream, which is reducing emissions in our cold chain

    Samenwerken om nieuwe technologie te ontwikkelen versnelt niet alleen de voortgang naar netto nul, maar levert beide partijen ook waardevolle kennis op.

    In Nederland werkte Unilever samen met TIP Trailer Services, experts in groene technologie Maxwell and Spark en transportbedrijf Daily Logistics Group (DLG) om de dieselkoeling in vier trailers te vervangen door emissievrije batterij-elektrische prototypen.

    Het systeem houdt vracht gekoeld bij temperaturen tot -25 °C en werkt op hernieuwbare elektriciteit, met de mogelijkheid om tot 25 ton CO2 per trailer per jaar te besparen.

    “De trailers hebben bewezen betrouwbaar te zijn”, zegt Logigistics Specialist Jim van Veen. “In de eerste helft van 2024 wordt onze vloot elektrische voertuigtrailers opgeschaald naar 60% van de Benelux-vloot en in de tweede helft wordt dat 75%.”

  6. Koolstofafvang, waterstof en verder

    Een elektrische koeltrailer gebruikt voor het vervoeren van ijs, waardoor de uitstoot in onze koude keten wordt verminderd.

    In Noord-Amerika kijken we naar koolstofafvangtechnologie die koolstof uitgestoten door vrachtwagens opslaat en doorverkoopt aan de bouwsector.

    Men is het er ook over eens dat elektrische en waterstofvoertuigen op de lange termijn de belangrijkste technologieën in de sector zullen worden, erkent Laura Realpe, Sustainability Logistics Manager. “We verwachten dat West-Europa en Noord-Amerika de eerste grootschalige gebruikers zullen zijn”, zegt ze.

    “Ondertussen boeken we goede vooruitgang met de uitrol van elektrische voertuigen”, voegt Laura toe. “De reis die voor ons ligt zal niet zonder uitdagingen zijn, maar we zijn vastbesloten om onze doelstelling van netto nul in 2039 te halen. En we blijven samenwerken met overheden en partners om technologie en infrastructuur te stimuleren zodat groene logistiek het nieuwe normaal wordt.”

Terug naar boven