Doorgaan naar Inhoud

Pioniersrol voor Unilever in baanbrekende voedselverpakkingstechnologie

Gepubliceerd:

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Rotterdam/Londen, 4 april 2018 – Unilever heeft een samenwerking aangekondigd met startup Ioniqa en Indorama Ventures, wereldwijd de grootste producent van PET, om samen een pioniersrol te vervullen bij de ontwikkeling van een nieuwe technologie die PET-afval omzet in zuivere plastic grondstoffen voor gebruik in voedselverpakkingen.

Ioniqa heeft een gepatenteerde technologie ontwikkeld waarmee al het PET-afval – waaronder ook gekleurde verpakkingen – weer omgezet kan worden in zuivere plastic grondstoffen. De technologie heeft de proeffase goed doorstaan en wordt nu door diverse bedrijven getest.

PET (Polyethyleentereftalaat) wordt veel gebruikt voor de productie van plastic verpakkingen. Wereldwijd wordt ongeveer 20% van dit materiaal gerecycled. De rest wordt verbrand, belandt op de vuilstortplaats of in de natuur. Het R&D Foods Team van Unilever is een samenwerking aangegaan met Indorama Ventures en startup Ioniqa, een spin-off van de Technische Universiteit Eindhoven, om dit probleem aan te pakken.

Middels de nieuwe technologie van Ioniqa wordt PET – afval dat niet gerecycled wordt – zoals gekleurde flessen tot basismolecuul afgebroken, waarbij de kleur en andere verontreinigende stoffen worden verwijderd. Vervolgens worden de moleculen in de fabriek van Indorama weer omgezet in zuivere plastic grondstoffen.

Als de testen op industriële schaal goede resultaten opleveren, kan in de toekomst al het plastic hergebruikt worden voor de productie van hoogwaardige voedselverpakkingen. De drie samenwerkende bedrijven zijn van mening dat deze volledig circulaire oplossing een industriële transformatie te weeg kan brengen, aangezien de nieuwe technologie eindeloos kan worden toegepast.

In 2017 heeft Unilever toegezegd dat tegen 2025 al haar plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zullen zijn. Chief R&D Officer David Blanchard geeft aan dat Unilever trots is op de bijdrage die het bedrijf kan leveren aan een nieuwe duurzame verpakkingsoplossing.

Download afbeeldingen & video

Unilever has committed to making all its plastic packaging reusable, recyclable or compostable by 2025.

David Blanchard: “We willen af van het take-make-dispose-model waar we momenteel in leven en streven ernaar enkel verpakkingen te creëren die passen binnen een circulaire wereld. Deze innovatie is met name bijzonder, omdat het een oplossing biedt voor een van de grootste hedendaagse uitdagingen: het geschikt maken van alle soorten gerecycled plastic voor het verpakken van voedsel. Het volledig circulair maken van de PET-stroom zou immers een grote mijlpaal zijn in het vervullen van deze ambitie. Niet alleen Unilever zou hierbij gebaat zijn; het zou een transformatie betekenen van de gehele industrie.”

Aloke Lohia, CEO van de Indorama Ventures Group voegt daaraan toe: “Wij willen een chemiebedrijf van wereldklasse zijn dat geweldige producten voor de samenleving produceert. Deze samenwerking sluit volledig aan bij onze visie. Onze aanpak beperkt zich niet alleen tot onze eigen organisatie, we houden rekening met de gehele toeleveringsketen en kijken ook naar wat er met onze producten gebeurt na gebruik.

We willen meer zijn dan een fabrikant van polymeren. We kijken daarom uit naar een nauwe samenwerking met Unilever en Ioniqa, zodat we deze baanbrekende technologie die bijdraagt aan de aanpak van het wereldwijde afvalprobleem, naar een hoger plan kunnen tillen.

Tonnis Hooghoudt, oprichter en CEO van Ioniqa stelt samenvattend vast: “Wij verheugen ons op een samenwerking met partners als Unilever en Indorama Ventures, zodat we onze unieke oplossing voor PET-plastic kunnen opschalen. Via onze samenwerking kan de innovatieve technologie van Ioniqa het PET-afval daadwerkelijk omzetten in een circulair materiaal dat zijn waarde behoudt na gebruik door de consument. Met onze technologie helpen we mee aan een schonere wereld.”

== EINDE ==

Media vragen

Unilever Media Relations Rotterdam, mediarelations.rotterdam@Unilever.com

Unilever Media Relations London, press-office.london@unilever.com

Over Unilever

Unilever is een van ‘s werelds belangrijkste leveranciers van voedingsmiddelen, frisdranken en schoonheids- , lichaamsverzorgings- en schoonmaakproducten, die in meer dan 190 landen worden verkocht en dagelijks rond de 2,5 miljard consumenten bereiken. We hebben wereldwijd 161.000 medewerkers en behaalden in 2017 een jaaromzet van € 53,7 miljard. Meer dan de helft (57%) van onze verkoop realiseren we in opkomende markten. Unilever heeft wereldwijd meer dan 400 merken zoals Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellman’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum en Lynx.

Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van onze strategie en middels dit USLP willen wij:

  • Tegen 2020 meer dan één miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
  • De milieu-impact van onze producten halveren tegen 2030.
  • Het bestaan van miljoenen mensen verbeteren tegen 2020.

Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te elimineren en risico’s te verkleinen. Onze Sustainable Living-merken groeien 50% sneller dan de rest van het bedrijf en zijn verantwoordelijk voor meer dan 60% van Unilever ’s groei in 2016.

In 2017 werd Unilever nummer één in zijn sector in de Dow Jones Sustainability Index. In de FTSE4Good Index bereikte Unilever de hoogste milieuscore van 5. Voor het zevende achtereenvolgende jaar voert Unilever de lijst van Global Corporate Sustainability Leiders aan in de jaarlijkse GlobeScan/SustainAbility enquête van 2017. Verder heeft het bedrijf vier keer een A-score behaald voor zijn aanpak op het gebied van Klimaatverandering, Water, Bossen en Betrokkenheid van leveranciers in CDP’s rapportage over de internationale toeleveringsketen in 2018.

Unilever heeft toegezegd dat tegen 2030 al haar activiteiten CO2-positief zijn en dat al haar plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2025. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.com. Voor meer informatie over het USLP: www.unilever.com/sustainable-living/.

Over Indorama Ventures

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) is de grootste PET-producent wereldwijd en het grootste PET-recycling bedrijf in Europa. Sinds 2017 beschikt Indorama Ventures over 75 fabrieken in 25 landen verspreid over vier continenten: Azië, Europa, Noord-Amerika en Afrika. Het bedrijf staat genoteerd op de beurs van Thailand (SET). Er werken 15.000 medewerkers en in 2017 behaalde het bedrijf een omzet van USD 8,4 miljard.

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) stond in 2017 voor het eerst in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI Opkomende Markten). De opname in de Dow Jones-lijst bevestigt IVL’s uitstekende prestatie tussen ’s werelds toonaangevende bedrijven in de chemiesector en haar streven om een van de leiders te worden op het gebied van duurzaamheid.

Kijk voor meer informatie over Indorama Ventures Public Company op: www.indoramaventures.com

Neem voor Media Relaties en het persbericht contact op met: Mr Richard Jones richard.j@indorama.net

Over Ioniqa

Ioniqa is een spin-off van de Technische Universiteit Eindhoven, gespecialiseerd in het creëren van waarde uit PET-afval middels het gebruik van een gepatenteerde circulaire technologie. Ioniqa is in staat de plastic kringloop te sluiten middels haar kosteneffectief proces, te beginnen bij PET. Deze bekroonde innovatie zet verschillende soorten en kleuren PET-afval om in waardevolle grondstoffen voor zuivere nieuwe plastic. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar het upcyclen van andere soorten plastic.

For more information contact: Ioniqa, Eindhoven (NL):

Telephone +31 40 751 76 30, Email: info@ioniqa.com

Terug naar boven