Doorgaan naar Inhoud

Partnership met de Europese Vegetarische Unie

Gepubliceerd:

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Pablo Perversi and Henk Keilman

* 1 op 3 Europeanen wil minder vlees eten.
* Vleesloze dagen zijn populairder dan ooit, zo blijkt uit onderzoek, maar veel mensen missen inspiratie wat betreft vegetarische maaltijden.
* Via het V-label partnership met de Europese Vegetarische Unie biedt Unilever de ‘flexitarische eter’ meer variatie en inspiratie.

Brussel, 1 november 2016 - Een derde van alle Europeanen spant zich actief in om minder vlees te eten, ‘vleesloze dagen’ zijn inmiddels een vast onderdeel van hun week.1 13,4% van de Belgen eten drie of meer keer per week geen vlees of vis. In Vlaanderen en Brussel stijgt dit percentage naar respectievelijk 16,4 en 19,5%, in Wallonië eet 7,8% minstens drie keer per week vegetarisch.2

Maar ondanks een groeiend enthousiasme voor een afwisselender, ‘flexitarisch’ eetpatroon met ongeveer evenveel maaltijden met als zonder vlees, ontbreekt het veel mensen nog steeds aan ideeën en inspiratie om lekkere vegetarische gerechten te maken.3

Een partnership tussen Unilever en de Europese Vegetarische Unie (EVU), de eerste in zijn soort, gaat er nu voor zorgen dat minder vlees eten voor iedereen makkelijker en gevarieerder wordt dan ooit.

Pablo Perversi, Vice President Unilever Foods Europa: “Hoewel ze misschien niet van plan zijn vlees helemaal uit hun dieet te schrappen, willen veel Europeanen – onder wie een groot aantal in België en Nederland – wel mínder vlees eten, of dat nu te maken heeft met gezondheidsredenen, ethische overwegingen, het milieu, of alle drie. Unilever is de eerste grote FMCG-onderneming die gaat samenwerken met de EVU en geeft consumenten waarnaar ze op zoek zijn: meer informatie en duidelijkheid om hen te helpen bij hun keuze van vegetarische producten waarmee ze kunnen genieten van een scala aan lekkere, vleesloze maaltijden.”

De nieuwe samenwerking met de EVU betekent dat Unilever haar consumenten nu één vertrouwde Europese vegetarische standaard kan bieden voor al haar voedingsmerken. Daarnaast zal Unilevers huidige assortiment van vegetarische/veganistische producten een aantal veranderingen ondergaan. Het V-label is reeds terug te vinden op een beperkt aantal Unilever-producten in België en Nederland. Tegen eind 2017 zal het V-Label van de EVU te vinden zijn op de verpakking van ongeveer 500 voedingsmiddelen van Unilever.

Diverse Unilever-merken zullen bovendien, in de winkel en online, consumenten inspireren met recepten en hen zo helpen de hoeveelheid vlees aan te passen zonder in te leveren op kwaliteit of smaak van hun zelfgemaakte maaltijden.

EVU-woordvoerder Floris de Graad: “Dit is een mijlpaal voor de EVU, omdat het de eerste keer is dat we kunnen samenwerken met een partner die zo’n groot aantal van zijn producten van het V-Label wil voorzien. Het is ook geweldig nieuws voor iedereen die minder vlees wil eten. Mensen hoeven nu alleen maar te kijken of ons V-Label op de verpakking van een Unilever-product staat en dan kunnen ze erop vertrouwen dat elk product voldoet aan de strikte definitie die de EVU hanteert voor vegetarische voedingsmiddelen.”

Unilever heeft een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Knorr, Unox, Conimex, Bertolli en Becel. Dit partnership met de EVU is het meest recente initiatief in het kader van Unilevers bredere Sustainable Living Plan. Hierin heeft het bedrijf vastgelegd dat het producten wil bieden die tegemoet komen aan de behoeften van steeds meer consumenten en dat het tegelijkertijd wereldwijd haar milieuvoetafdruk wil verkleinen en haar positieve maatschappelijke impact wil vergroten.

Wat betreft voeding, betekent dit: actief steun geven aan initiatieven op het gebied van dierenwelzijn bij de boerenbedrijven en leveranciers die aan Unilever leveren, en een impuls geven aan het eten van gezonde, voedzame plantaardige maaltijden via haar merken, producten en recepten.

1 Bron: Mintel, 2016

2 Bron: Onderzoek iVOX, 2016 in opdracht van EVA vzw

3 Bron: Unilever Customer Research Data

1

1 Bron: Mintel, 2016

2

2 Bron: Onderzoek iVOX, 2016 in opdracht van EVA vzw

3

3 Bron: Unilever Customer Research Data

Terug naar boven