Doorgaan naar Inhoud

Purpose, product en innovatie: Hellmann's recept voor success

Gepubliceerd:

Wat is er nodig voor een merk van een miljard euro om meerdere jaren achtereen een groei met dubbele cijfers te realiseren? Hellmann's recept voor succes omvat een betekenisvol doel, aantrekkingskracht op de popcultuur, relevante innovatie en, bovenal, een superieur product met een heerlijke smaak.

Hellmann's - Make Taste, Not Waste

10% groei in 2020. 11% in 2021. 15% in het eerste kwartaal van 2022. Elke minuut worden er wereldwijd duizend producten verkocht.

Dit zijn slechts enkele van de cijfers die Hellmann's niet alleen tot werelds nummer 1 mayonaise hebben gemaakt, maar ook een van Unilever best presterende merken.

Wat is de drijvende kracht achter deze groei? Is het het product? Purpose? Innovatie?

Voor Hanneke Faber, President Unilever Foods & Refreshment, is het geheim van Hellmann's groeiende succesverhaal verankerd in 'all of the above'.

11%groei in 2021

"Hellmann's is een goed voorbeeld van een purpose die de groei versnelt als het een superieur product aanvult," zegt ze. "Hellmann's wint op smaak bij de consumenten en op het feit dat het beter is voor onze planeet. Het is bijvoorbeeld het enige dressing-merk in Noord-Amerika en Europa dat 100% gerecycleerde plastic verpakkingen gebruikt, en 100% kooivrije of vrije-uitloopeieren.

"Bovendien heeft Hellmann's purpose - het bestrijden van voedselverspilling - de merkkracht vergroot, en merkkracht stimuleert marktaandeel en daarmee groei," vervolgt Hanneke. "Maar purpose is de kers op de taart, het is niet de taart zelf."

En succes hangt af van de keuze voor het juiste kersje. "Merken moeten hun purpose vinden door eerlijk te blijven over hun productwaarheid en categorievoordelen. Alleen dan kunnen ze actie ondernemen en zich uitspreken over de problemen die belangrijk zijn voor hun consumenten", legt ze uit.

Hanneke Faber smiling in front of yellow flowers

Hellmann's is een goed voorbeeld van purpose accelereert groei wanneer het een fantastisch kwaliteitsproduct, uitstekende innovaties, de juiste kanalen en waarden combineert.

Hanneke Faber, President, Unilever Foods & Refreshment

Leiders in de strijd tegen huishoudelijke voedselverspilling

60%van alle voedselverspilling gebeurt thuis

Van opvallende Super Bowl-reclames tot het maken van online-recepten om thuiskoks te helpen optimaal gebruik te maken van de etensresten in hun koelkast: Hellmann's missie om een einde te maken aan voedselverspilling is een lichtend voorbeeld van een perfecte product-purpose combinatie.

Al meer dan een eeuw helpt Hellmann's mensen om zelfs de eenvoudigste ingrediënten om te zetten in heerlijke maaltijden. Als werelds best verkochte mayonaise, verkrijgbaar in 65 landen, heeft het merk zowel de autoriteit als het bereik om op grote schaal verandering teweeg te brengen.

"We weten dat niemand van plan is goed voedsel weg te gooien - voedselverspilling is een onbedoeld gevolg van het feit dat mensen niet het vertrouwen, de tijd of de vaardigheden hebben om het beste te maken van het voedsel dat ze in huis hebben", zegt Christina Bauer-Plank, Global Vice President van Hellmann's en Dressings.

"Wereldwijd gaat een derde van al het voedsel dat voor menselijke consumptie wordt geproduceerd verloren of wordt verspild (FAO) en aangezien 61% van de voedselverspilling thuis plaatsvindt (WEF), wisten we dat we onze actie daarop moesten richten", voegt ze toe.

Wetenschap gebruiken om gedrag te veranderen

In dit kader heeft Hellmann's zich tot doel gesteld om jaarlijks 100 miljoen mensen over de hele wereld te inspireren en in staat te stellen vindingrijker met hun voedsel om te gaan, zodat ze minder verspillen, als onderdeel van Unilever grotere inzet om de Sustainable Development Goal 12.3 van de VN te helpen realiseren, namelijk het verminderen van voedselverspilling met 50% tegen 2030.

In 2020 en 2021 werkte het merk samen met gedragswetenschappers BEworks en andere toonaangevende wereldwijde experts om een van de langste en grootste interventiestudies naar consumentengedrag uit te voeren op het gebied van huishoudelijke voedselverspilling.

"We begonnen aan een ambitieus onderzoek om eenvoudige oplossingen te ontdekken die mensen thuis kunnen gebruiken om hun voedselverspilling te verminderen - zonder dat dit ten koste gaat van het plezier dat je beleeft aan het bereiden van een snelle en smakelijke maaltijd," legt Christina uit. "We hebben onze lessen gebruikt om een reeks programma's op te zetten die erop gericht zijn mensen te helpen vindingrijker om te gaan met het voedsel dat ze in huis hebben." (Zie de casestudies hieronder).

Christina Bauer-Plank, VP of Hellmann’s

Wereldwijd gaat een derde van het voedsel dat voor menselijke consumptie wordt geproduceerd, verloren of wordt verspild (FAO) en aangezien 61% van de voedselverspilling thuis plaatsvindt (WEF), wisten we dat we onze actie daarop moesten richten.

Christina Bauer-Plank, VP, Hellmann’s

De kracht van purpose

46%vermindering van huishoudelijk voedselafval over vier weken

De resultaten zijn indrukwekkend. In zowel Canada als de VS toonden de pilotstudies van Hellmann's gedragsveranderingsprogramma's aan dat eenvoudige ingrepen zoals het instellen van een wekelijkse Opgebruikdag, of het gebruik van Hellmann's Flexipes (flexibele recepten gericht op het gebruik van de meest verspilde ingrediënten) leidden tot een vermindering van 46% van de huishoudelijke voedselverspilling over een periode van vier weken.

Alleen al in 2021 inspireerde de campagne Make Taste Not Waste van Hellmann's meer dan 200 miljoen mensen in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk om minder voedsel te verspillen. In 2022 keerde het merk terug naar de Super Bowl om tijdens een van Amerika's grootste voedseldagen het bewustzijn te blijven vergroten en impact te maken op het belangrijke probleem van voedselverspilling. Dit is allemaal overtuigend bewijs dat Hellmann's waarschijnlijk de grootste stem ter wereld is die consumenten aanspreekt op voedselverspilling.

"Het succes dat we hebben geboekt met onze programma's, in combinatie met onze dubbelcijferige groei, levert een overtuigend argument dat goed doen de groei van bedrijven ondersteunt", concludeert Christina. Het marketingadviesbureau Kantar onderschrijft haar mening. Merken die erkend zijn voor hun inzet voor een goed doel, zijn volgens Kantar twee keer zo snel gegroeid als andere merken.

Productkwaliteit en innovatie

Hanneke Faber erkent dat ook andere factoren hebben bijgedragen tot de stijgende groeicijfers van Hellmann's. Productinnovatie heeft een cruciale rol gespeeld, met name wat betreft de groeiende marktvraag naar plantaardige alternatieven.

De trend van plantaardige voeding krijgt steeds meer vorm op de markt en Bloomberg Intelligence voorspelt dat deze in de komende tien jaar kan groeien van 29,4 miljard dollar in 2020 tot 162 miljard dollar in de komende tien jaar.

Dankzij de toegewijde teams die onderzoek doen naar plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel in Unilever researchcentrum Hive in Wageningen, bevindt Unilever zich in een goede positie om optimaal te profiteren van deze groeiende markt. Een van haar recente succesverhalen is Hellmann's Vegan Mayo. Sinds de lancering in 2016 is het uitgegroeid tot de toonaangevende vegan mayonaise in veel markten, met een verkoop die jaar na jaar verdubbelt.

"Als onderdeel van onze Future Foods-afspraken hebben we beloofd om meer plantaardige vlees- en zuivelalternatieven te leveren, en de vegan mayonaise van Hellmann's getuigt ervan dat dit kan worden bereikt zonder aan smaak in te boeten", zegt Hanneke. "Het is slechts een voorbeeld van de voordelen van een toekomstgericht assortiment dat zowel de behoeften van de consument voor zijn eigen gezondheid als die van de planeet ondersteunt."

Een kwestie van smaak

Christina Bauer-Plank wijst er echter snel op dat geen enkele hoeveelheid merkbekendheid of productinnovatie de groei zou kunnen aanjagen als het product niet aan de smaakverwachtingen van de consument zou voldoen. Onderzoek toont aan dat Hellmann's producten herhaaldelijk de voorkeur krijgen van consumenten vanwege hun onmiskenbare smaak en romigheid en het feit dat ze worden gemaakt met duurzame ingrediënten en in recyclebare verpakkingen.

"Mensen accepteren dat het eten van een plantaardig dieet beter is voor onze gezondheid en de gezondheid van de planeet, maar de belangrijkste barrière om over te stappen is de smaak. Daarom was het onze prioriteit om een vegan mayonaise te maken die de consument zou verrassen door dezelfde geweldige smaak te hebben, maar dan 100% plantaardig," zegt ze.

De beoordelingen van consumenten op de Britse markt geven aan dat ze daarin geslaagd zijn... misschien zelfs genoeg om het blue ribbon origineel uit te dagen. "Mensen beoordelen Hellmann's Vegan als misschien wel de beste mayo die we ooit hebben gemaakt," zegt Christina. "We kunnen niet meer vragen"

Terug naar boven