Doorgaan naar Inhoud

Wij zeggen nee tegen "normaal" en ja tegen positieve schoonheid

Gepubliceerd:

Nieuw onderzoek laat zien dat 74% van de mensen wil dat de beauty- en persoonlijke verzorgingssector een bredere definitie van schoonheid hanteert. Wij nemen actie. Dit is hoe..

A photograph of three women with their arms around each other's shoulders.

Onze beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken van huidverzorging tot zeep en shampoo, verwijderen wereldwijd het woord “normaal” van verpakkingen en advertenties.

Het is een van de toezeggingen die we vandaag doen als onderdeel van onze nieuwe visie en strategie voor ‘Positive Beauty’ - een pleidooi voor een nieuw tijdperk van schoonheid dat inclusief, rechtvaardig en duurzaam is. Niet alleen om minder schade aan te richten, maar ook om meer goed te doen, voor mens én planeet.

Uit een enquête die is gehouden onder 10.000 mensen in negen landen* zegt zeven op de tien dat het woord “normaal” op verpakkingen van beautyproducten een negatief effect heeft op mensen. In de groep van 18 tot en met 35 jarigen neemt dit cijfer zelfs toe tot 8 op de 10.

Het onderzoek ging nog dieper in op de ervaringen van mensen met de beauty- en persoonlijke verzorgingsindustrie:

  • Meer dan de helft van de ondervraagde mensen (56%) gaf aan dat de beauty- en persoonlijke verzorgingsindustrie mensen het gevoel geven te zijn buitengesloten.
  • Meer dan zeven op de tien ondervraagden vinden dat de beauty- en persoonlijke verzorgingsindustrie haar definitie van schoonheid moet verruimen.
  • Zes op de tien gaven aan dat de industrie een enkelvoudig ideaal creëert van wie of of wat ‘normaal’ is, en dat dit hen het gevoel geeft dat ze er op een bepaalde manier moeten uitzien.
    En meer dan zeven op de tien (74%) zouden willen dat de beauty- en persoonlijke verzorgingsindustrie zich meer concentreert op de vraag hoe mensen zich beter kunnen voelen in plaats van er alleen maar beter uit te zien.

Deelnemers gaven ook aan dat ze graag zouden zien dat beauty & persoonlijke verzorgingsmerken een breder publiek zouden vertegenwoordigen.

De meerderheid van de deelnemers vinden dat de sector nog een lange weg heeft af te leggen om mensen met verschillende lichaamstypes, mensen uit verschillende leeftijdsgroepen, mensen van verschillende etniciteit en mensen uit de LGBTQIA+ gemeenschap te vertegenwoordigen.

Een inclusievere definitie van schoonheid

Naast het verwijderen van het woord "normaal" uit onze advertenties en van onze verpakkingen, zullen onze beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken ook een eind maken aan alle digitale aanpassingen die iemands lichaamsvorm, grootte, proporties of huidskleur veranderen, en zullen meer advertenties mensen uit diverse, ondervertegenwoordigde groepen laten zien.

Onze beloftes aan mens én planeet

Nee zeggen tegen normaal is slechts één actie binnen de reeks toezeggingen die we hebben gedaan om een echte en meetbare impact te creëren via onze merken voor schoonheid en persoonlijke verzorging:

Tegen 2030 willen we per jaar 1 miljard helpen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren en gelijkheid en inclusie te bevorderen.

Dat doen we door een einde te maken aan discriminerende schoonheidsidealen en door te pleiten voor inclusie, door bekrompen schoonheidsidealen aan de kaak te stellen en door een inclusief portfolio op te bouwen van producten dat in een grotere diversiteit van schoonheid voorziet.

We streven naar gendergelijkheid door stereotypen in onze reclame weg te halen en door meer programma's op te zetten die de status quo uitdagen. En we zullen gezondheid en welzijn verbeteren met behulp van onze bestaande voorlichtingsinitiatieven op het gebied van handen wassen en mondhygiëne, en door onze aandacht uit te breiden naar nieuwe gebieden, waaronder mentaal en fysiek welzijn.

Tegen 2030 willen we helpen om 1,5 miljoen hectare land, bossen en oceanen te beschermen en te vernieuwen.

Dat is meer land dan nodig is om de hernieuwbare ingrediënten te verbouwen die in onze beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten worden gebruikt.

Daarnaast blijven onze beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken bijdragen aan Unilever’s speciale Climate & Nature fonds van € 1 miljard. En tegen 2025 zal al het plastic in onze verpakkingen recyclebaar, herbruikbaar of composteerbaar zijn voor al onze merken wereldwijd.

We zetten onze steun voort voor een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica tegen 2023.

We werken samen met wetgevers, dierenbeschermingsorganisaties en gelijkgezinde bedrijven om dit voor elkaar te krijgen. 23 van onze beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken zijn al door PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) goedgekeurd en andere zijn bezig het certificaat te verkrijgen.

Het is niet nieuw voor Unilever of onze beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken om zich in te zetten voor doelen die mens en planeet ondersteunen en beschermen. Veel van onze merken hebben al een lange traditie van purpose-led groei. Zo hebben Lifebuoy's voorlichtingsprogramma's over handen wassen sinds 2010 meer dan 1 miljard mensen bereikt en heeft Dove's Self-Esteem Project de afgelopen 15 jaar meer dan 69 miljoen jonge mensen in 150 landen meer zelfvertrouwen gegeven.

Met ‘Positive Beauty’ als basis, zullen veel meer van onze merken nu nieuwe programma's lanceren om miljarden levens te verbeteren en systemen te helpen transformeren door te pleiten voor nieuw beleid, nieuwe wetten en nieuwe sociale normen, om op die manier nog meer te kunnen bijdragen aan het welzijn van mensen, gemeenschappen en de planeet.

*Unilevers ‘Positive Beauty’ onderzoek werd uitgevoerd onder 10.000 deelnemers uit de VS, Brazilië, het VK, Nigeria, Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië, India, Indonesië en China.

*

Unilevers ‘Positive Beauty’ onderzoek werd uitgevoerd onder 10.000 deelnemers uit de VS, Brazilië, het VK, Nigeria, Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië, India, Indonesië en China.

Terug naar boven