Doorgaan naar Inhoud

Voedselverspilling aanpakken is een kettingreactie

Gepubliceerd:

Onze missie van het beschermen en bewaren van voedsel, is geen missie die we alleen kunnen volbrengen. Daarom werken we samen met partners over de volledige voedselketen, om het systeem te veranderen en helpen een einde te stellen aan de voedselverspillingcrisis.

World packaging-plant scene

In onze vorige aankondiging over Future Foods, gingen we het engagement aan om voedselverspilling in al onze activiteiten te halveren. We willen dat bereiken tegen 2025, wat 5 jaar vroeger is dan de SDG 2030 van de UN.

We bevinden ons niet alleen in een humanitaire crisis, maar ook in een ecologische en economische crisis. We hebben daarom ons actieplan grondig versterkt. We zijn klaar om ingrijpende veranderingen en ons plan tegen voedselverlies en -verspilling in de voedselketen, de wereld in te sturen.

In de aanloop van de volgende jaren zullen we ons focussen op de volgende 5 domeinen:

  • Het halveren van de voedselverspilling in onze directe activiteiten, van de fabriek tot in de winkel, tegen 2025.
  • Zero waste bereiken en garanderen dat geen enkel goed stuk voedsel wordt verspild.
  • Grote leveranciers betrekken en overtuigen om in onze voetsporen te treden en voedselverspilling in al hun activiteiten, tegen te gaan.
  • Onze klanten binnen de restaurantsector helpen om voedselverspilling te verkomen via sensibilisering, partnerschap en manieren vinden om het voedsel te herverdelen.
  • Onze merken gebruiken om onze consumenten te helpen, minder voedsel te verspillen.

Het prijskaartje van voedselverspilling

1/3 van al het voedsel wereldwijd, wordt weggesmeten.

Meer dan 800 miljoen mensen lijden aan hongersnood.

1 000 miljard dollar aan voeding wereldwijd, gaat elk jaar verloren.

Werken aan het probleem, samen met onze partners

Dankzij deze doelstellingen hopen we een duurzamer bedrijf uit te bouwen.

We zijn ons er zeer goed van bewust dat we als een van de leiders van de voedselindustrie, een hele grote rol spelen maar niet alles alleen kunnen. Om deze duurzame verandering te realiseren, zullen we de hulp nodig hebben van onze partners in de voedselketenindustrie.

Enkele voorbeelden van onze samenwerkingen:

1. De overproductie helpen wegwerken

Bij voedselproductie kunnen overschotten ontstaan die vaak verspild worden. We werken hard aan processen die de verspilling van goed voedsel tegen kunnen gaan.

Ons Cremissimo-ijsteam heeft een manier gevonden om ijs te verzamelen die verloren gaat in het productieproces. Deze mengen ze met heerlijke chocoladesaus en witte chocoladeschilftertjes en creëren zo ‘gered’ ijs!

Tot op vandaag zijn al meer dan 1,2 miljoen Cremissimo Chocolate Hero-potten verkocht, wat voor een afvalvermindering zorgt van 160 ton – of 300.000 potten ijs per jaar.

2. De kleine handelaars helpen door voedselproducten door te verkopen die ‘Too Good To Go’ zijn

Door samen te werken met een ingenieuze app ‘To Good To Go’, hebben onze retailers en consumenten een win-win manier gevonden om voedselverspilling tegen te gaan. Het concept is zeer simpel: handelaars/restaurants zetten hun overtollige producten ten toon in de applicatie tegen een veel lagere prijs. De consument kan op zijn beurt het eten bestellen en gaan ophalen.

Ons partnerschap met To Good To Go toont duidelijk aan hoe effectief de herverkoopstrategie is. Het zet een mogelijk inkomensverlies voor de handelaars, om in een inkomen en consumenten krijgen kwaliteitsproducten tegen zeer toegankelijke prijzen. Wij als organisatie halen hier het voordeel uit dat onze producten niet verspild worden.

In recente proefprojecten kregen consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om producten van Ben&Jerry’s , Migros, Lipton en Knorr aan 70% van de normale verkoopsprijs, te verkrijgen.

“We reiken de bedrijven en consumenten de unieke kans aan om iets goed te doen voor het milieu en tegelijkertijd er iets voor terug te krijgen”, zegt Mette Lykke, CEO van Too Good To Go.

3. De consumenten helpen om creatief om te springen met voedselrestjes

Meer dan 40% van voedselverlies is te wijten aan de huishoudens van consumenten. Het is dus een prioriteit om dit probleem als eerste aan te pakken. Daartoe zet Hellmann’s zich in om elk jaar 250 miljoen consumenten aan te moedigen om vindingrijk om te gaan met hun voedsel.

In Helmann’s’ campagnes stonden inspiratie en praktische oplossingen centraal zoals bij Fridge Blindeness in Brazilië, #sobrasabor in Argentinië en #MixItUp in het Verenigd Koninkrijk.

Ze boden tips aan om overgebleven restjes om te toveren in heerlijke maaltijden. Ze hebben de mensen niet alleen geleerd om te genieten van het eten dat in hun koelkast te vinden is, maar ook om verantwoorde eetgewoonten te ontwikkelen.

Terug naar boven