Doorgaan naar Inhoud

De ‘to do’ lijst van de wereld gedaan krijgen

Gepubliceerd:

Honger. Armoede. Klimaatverandering. Ongelijkheid. Hoe kun je beginnen met het oplossen van dit soort problemen? Een nieuwe wereldwijde campagne stelt dat de beste manier om te beginnen het opstellen van de vertrouwde 'to do'-lijst zou kunnen zijn

De klimaatcrisis aanpakken

Wat staat er bovenaan je 'to do'-lijstje?

Een einde maken aan honger in de wereld,klimaatverandering een halt toeroepen en voor gendergelijkheid strijden staan bovenaan onze lijst.

Het lijken misschien onmogelijke doelen, maar een nieuwe campagne die vandaag van start gaat, laat zien dat als we collectief actie ondernemen rond de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN (ook wel Global Goals genoemd) en ernaar toe werken, we het op het eerste gezicht onhaalbare, haalbaar kunnen maken.

De World's To Do List-campagne is een initiatief van Project Everyone, een non-profit agency dat wordt geleid door Love Actually-scenarist Ricard Curtis, en heeft als doel bedrijven en mensen over de hele wereld bewust te maken van het belang van de Global Goals.

Daarom zullen er de komende week op Unilevers websites en sociale kanalen sticky notes verschijnen met de Global Goals erop, die ook op het hoofdkantoor in Londen worden geprojecteerd.

Hoe de Global Goals n centraal staan in ons bedrijf

Hoewel we deze week de nadruk leggen op zeven Global Goals, weerspiegelt onze strategie, de ‘Unilever Compass’, om ze alle 17 te verwezenlijken.

Ons Climate and Nature fonds van € 1 miljard bijvoorbeeld, dat de komende tien jaar zal worden gebruikt voor initiatieven om de gezondheid van de planeet te beschermen en verbeteren. En met onze visie op Positive Beauty willen we de kracht van onze beauty & persoonlijke verzorgings-merken aanwenden om gezondheid en welzijn te helpen verbeteren en gelijkheid en inclusie te bevorderen.

Op dezelfde manier werken wij via onze Future Foods-commitments aan de transformatie van wereldwijde voedselsystemen, zodat deze eerlijker en minder verspillend worden en beter zijn voor de gezondheid van mensen en de planeet. En met ons Clean Future-initiatief streven we ernaar om tegen 2030 100% van de koolstof uit fossiele brandstoffen in onze Home Care-formules te vervangen door hernieuwbare of gerecyclede alternatieven.

"De wereld staat voor enorme uitdagingen, van een op hol geslagen klimaatverandering tot honger en bittere armoede. Onderling verbonden problemen die alleen kunnen worden opgelost als we gezamenlijk actie ondernemen - door bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties heen," aldus Rebecca Marmot, Chief Sustainability Officer van Unilever.

"De Global Goals bieden ons een duidelijk kader om deze uitdagingen aan te gaan en tegen 2030 een gezonde planeet en samenleving te realiseren. We zijn vastbesloten om ons steentje bij te dragen en hebben goede hoop dat we collectief punten van deze uiterst belangrijke 'to do'-lijst kunnen afstrepen."

Ontdek de merken die een verschil maken

End World Hunger sticker

Zero Hunger: Knorr
Iedereen verdient toegang tot goed voedsel. Daarom werken onze voedingsmerken aan een minder verspillend, gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem.

  • Op plantaardig voedsel overstappen - Knorr zet zich in om de plantaardige ‘Future 50 Foods’l, die beter zijn voor mens en planeet, tot een toegankelijke en wenselijke keuze voor iedereen te maken.
  • Door dagelijkse voeding te verrijken met vitale vitaminen en mineralen zorgt Horlicks ervoor dat elke portie een belangrijke hoeveelheid voedingsstoffen bevat.
3 Good Health For All

Goede gezondheid en welzijn: Rexona/Signal/Vaseline
Ongelijkheid op gezondheidsgebied en sociale uitsluiting horen niet thuis in de wereld. Onze zepen, tandpasta's en huishoudelijke reinigingsmiddelen werken aan het aanpakken van barrières die mensen tegenhouden.

  • Meer inclusieve producten maken - Door producten te maken die mensen het vertrouwen geven om meer te bewegen - ongeacht hun fitnessniveau of vaardigheden - zorgt Rexona voor een gelijk speelveld voor iedereen.
  • Mondverzorging leuk maken voor kinderen - Slechte mondverzorging kan kinderen kansen ontnemen en hun mogelijkheden en gevoel van eigenwaarde beperken.
  • Essentiële huidverzorging voor kwetsbaren - Vaseline biedt essentiële huidhelende verzorging aan miljoenen mensen die in armoede en noodsituaties leven over de hele wereld.

Achieve Gender Equality
Fight Inequality

Gendergelijkheid en SDG 10 Verminderde ongelijkheid: Dove/Sunsilk
Diversiteit en inclusie vormen al vele jaren de kern van ons bedrijf. We gaan nu een stapje verder. We streven naar eerlijke behandeling en toegang tot kansen, informatie en middelen voor iedereen, zodat iedereen zich kan ontwikkelen in een werkelijk inclusieve samenleving.

  • Grootste dromen - Sunsilks onderwijsprogramma ‘Explore More’, in samenwerking met NGO Girl Rising, werkt met jonge meisjes en rust hen uit met de vaardigheden om hun sterke punten te identificeren, hun doelen te herdefiniëren en de kracht uit te oefenen om ze te bereiken.
  • Champion Real Beauty - De campagnes van Dove, van het bestrijden van digitale vervorming tot het omarmen van natuurlijk haar, blijven vechten voor het recht van vrouwen om zichzelf te zijn.
Ensure Clean Water and Sanitation For All

Schoon water en sanitaire voorzieningen Lifebuoy/Domestos
We zetten ons in voor betere sanitaire voorzieningen en hygiëne door miljoenen mensen te helpen toegang te krijgen tot schone toiletten, hun huizen schoon te houden en hun hygiënegedrag te verbeteren.

  • Schone toiletten: Het doel van Domestos is om de strijd tegen onveilige sanitaire voorzieningen en slechte hygiëne te winnen. Via het programma "Cleaner Toilets Brighter Futures" helpt Domestos kinderen hun eigenwaarde te vergroten.
  • Betere Hygiëne: Lifebuoy's nieuwste campagne #H forHandwashing pleit voor meer nadruk op handenwassen in lesprogramma's op scholen over de hele wereld.

Tackle The Climate Crisis

Klimaatactie: B&J /DiG
Een wereld met netto-nul emissie is mogelijk en we hebben een ambitieus plan om Unilever tegen 2039 naar nul emissie te brengen. We stappen binnen al onze activiteiten over op hernieuwbare energie, zoeken naar nieuwe koolstofarme ingrediënten en ontwikkelen schoonmaak- en wasmiddelen zonder fossiele brandstoffen. We gebruiken onze kracht om veranderingen te stimuleren die veel verder gaan dan ons bedrijf.

  • Een nieuwe generatie inspireren - Het project ‘Dirt is Good’ geeft jongeren de kans om met uitdagingen, hulpmiddelen en ideeën actie te ondernemen en zo bij te dragen aan een betere wereld. Kleren schoon krijgen mag niet ten koste gaan van onze planeet, en daarom zetten we ons met DiG in om nieuwe manieren te vinden om ons klimaat en het milieu te beschermen.
  • Actie ondernemen: Het activistische merk Ben & Jerry's heeft het personeel ondersteund en klanten aangemoedigd om zich aan te sluiten bij de Global Climate Strike en de klimaatstakingsbeweging voor jongeren.
  • Gedrag veranderen: Pukka Herbs moedigt consumenten aan om thuis over te schakelen op hernieuwbare energie en het gebruik van waterkokers te verminderen, wat zijn grootste impact is van 'gewas tot kopje'.
Create A Waste Free World

Verantwoorde consumptie en productie: Hellmann's/LBP/Comfort
De hedendaagse wegwerpcultuur kost ons de aarde. Daarom werken we eraan om afval in de economie en uit het milieu te houden

  • Van voedselverspilling verminderen: In samenwerking met voedseldeskundigen, beroemdheden en NGO's inspireert Hellmann's mensen wereldwijd om vindingrijker met voedsel om te gaan en minder te verspillen.
  • Bestrijding van fast fashion: ’Robijn’s nieuwe stofconditioner zorgt ervoor dat kleding er langer goed blijft uitzien, waardoor we minder nieuwe kleding hoeven te kopen en dus ook minder koolstof in onze garderobes hoeven te stoppen.
  • Verminderen, hergebruiken, recyclen: Love Beauty and Planet zet zich in voor het verminderen van verpakkingsafval door recyclebare flessen in 100% gerecycled plastic te verpakken, minder plastic te gebruiken en hervulbare alternatieven aan te bieden.

Terug naar boven