Doorgaan naar Inhoud

A purple background with a line-drawn rabbit and mouse in white.

27 merken strijden mee om verbod op dierproeven te beschermen

Unilever’s door PETA goedgekeurde merken scharen zich achter Dove, The Body Shop en partners om cruelty-free cosmetica in de EU te redden.

Vorige week heeft Dove, ons grootste beautymerk, zijn krachten verenigd met The Body Shop en meer dan 100 dierenbeschermingsorganisaties om stelling te nemen tegen het beleid dat het langlopende verbod van de EU op dierproeven voor cosmetica in gevaar brengt. Nu scharen Unilever’s 27 andere door PETA goedgekeurdemerken zich achter dit doel.

Al onze door PETA goedgekeurde merken, inclusief TRESemmé, Simple, Love Beauty and Planet, Sunsilk en nog vele andere doen een oproep aan consumenten om actie te ondernemen en er bij de Europese Commissie op aan te dringen het verbod in stand te houden.

Hoe EU-burgers kunnen helpen om het verbod te redden

Ondanks dat het verbod van de EU op dierproeven voor cosmetica, de blauwdruk is die ertoe geleid heeft dat andere landen in de wereld vergelijkbare verboden hebben doorgevoerd, vraagt het Europees Agentschap voor Chemische stoffen (ECHA) nu om nieuwe dierproeven, op bestanddelen die al vele jaren veilig in consumentenproducten worden gebruikt en in fabrieken worden gemanipuleerd.

Onze door PETA goedgekeurde merken nodigen, samen met Dove, The Body Shop en partners zoals People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Cruelty Free Europe, Humane Society International, Eurogroup for Animals en de European Coalition to End Animal Experiments, consumenten uit om actie te ondernemen. Samen hebben ze een Europees Burgerinitiatief (ECI) gestart waarin EU-wetgevers wordt gevraagd het verbod veilig te stellen en zich te houden aan de koers om dierproeven in de EU volledig uit te faseren.

Het ECI staat open voor alle EU-burgers en is een formeel mechanisme voor consumenten om bij te dragen aan de vormgeving van wetten in de EU. De doelstelling is om de noodzakelijke 1 miljoen handtekening in een recordtijd te behalen.

Wanneer 1 miljoen handtekeningen zijn bereikt, straalt dat een duidelijke boodschap uit aan Europa dat ECHA’s eisen voor nieuwe proeven breken met het eigen beleid van de Europese Commissie dat dierproeven een laatste redmiddel zijn en tegen de wensen van EU-burgers ingaan.

Alleen al in de afgelopen week heeft het ECI 83,000 handtekeningen ontvangen en dat aantal neemt met de dag toe. Scrol naar beneden op deze pagina voor een koppeling naar het ECI als u voor ondertekening in aanmerking komt.

Gebruik de wetenschap, niet de dieren

Onze wetenschappers hebben al meer dan 40 jaar de grenzen verlegd voor niet-dierlijke benaderingen om productveiligheid te beoordelen. Wij werken met meer dan 70 toonaangevende wetenschapsteams over heel de wereld om de ontwikkeling, het gebruik en de regelgevende acceptatie voor alternatieven voor dierproeven te versnellen. Wij werken samen met collega's, ngo's en regeringen om onze veiligheidswetenschap te delen en te laten zien hoe we deze toepassen om ervoor te zorgen dat onze producten veilig zijn. Hierdoor is Unilever een van de slechts vijf bedrijven die door PETA worden aangemerkt als een 'bedrijf dat zich voor wijziging in de regelgeving inzet'.

"Er is geen reden om cosmetische producten of de bestanddelen ervan op dieren te testen. ECHA’s voorstellen vormen een aanzienlijke bedreiging voor de vooruitgang die onze branche heeft geboekt ten aanzien van het testen op dieren voor de veiligheid van cosmetica en andere consumentenproducten.", aldus Julia Fentem, hoofd van Unilevers Safety and Environmental Assurance Centre.

Julia voegt daaraan toe: "Als deze voorstellen doorgang vinden, kunnen honderd duizenden dieren worden onderworpen aan onnodige tests, terwijl innovatieve niet-dierlijke benaderingen op basis van toonaangevende wetenschap en technologie betrouwbare alternatieven voor dierproeven bieden. Wij zeggen: gebruik de wetenschap, niet de dieren."

Deze verandering kan potentieel alle cruelty-free merken binnen de sector beïnvloeden, inclusief de eisen voor geen dierproeven en veganisme die door klanten worden geëist en erkend. Drie kwart van de volwassenen in de EU-lidstaten is het erover eens dat dierproeven voor cosmeticaproducten en hun bestanddelen onder alle omstandigheden onacceptabel zijn*.

Onze verplichtingen jegens Positieve Beauty nakomen

Eerder dit jaar hebben we Unilevers visie Positieve Beauty gelanceerd, waarin we toezeggen meer goed te doen, niet alleen minder kwaad, voor mens en planeet. Als deel van onze verplichtingen hebben we onze werkzaamheden en samenwerkingen geïntensiveerd om de omroep te ondersteunen tot een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica in 2023 – eisen die voor het eerst in 2018 werden gedaan door het Europese Parlement.

"Unilever’s baanbrekend werk op het gebied van niet-dierlijke benaderingen is van essentieel belang geweest voor de vooruitgang die de wereld heeft geboekt in de richting van een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica", vertelt woordvoerder Mimi Bekhechi van PETA.

"Alleen door een collectieve actie van bedrijven, consumenten, ngo's en regeringen kunnen we de veranderingen doorvoeren die burgers willen zien. Het is triest dat we een strijd moeten voeren die Europese burgers al dachten te hebben gewonnen, maar met een succesvol Europees Burgerinitiatief kunnen besluitvormers verplichten te luisteren, de baanbrekende verboden beschermen en gezamenlijke actie verzekeren om voor eens en altijd een einde te maken aan het lijden van dieren in EU-laboratoria."

*Een enquête door Savanta ComRes namens Cruelty Free Europe onthult dat drie kwart van de volwassenen in de EU-lidstaten vindt dat dierproeven voor cosmeticaproducten en hun bestanddelen onder alle omstandigheden onaanvaardbaar is.