Doorgaan naar Inhoud

Winst door doelen: acht jaar lang grenzen verleggen en leren

Gepubliceerd:

In het kader van de publicatie van ons Sustainable Living-rapport 2018, zullen we hier een paar manieren bespreken waarop we innoveren met het oog op impact.

Unilever Sustainable living banner

We zijn nu acht jaar bezig met ons Sustainable Living Plan en hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij veel van onze doelen.

Bekijk onze film hieronder of ga naar onze pagina met hoogtepunten om meer te weten te komen.

We hebben ook veel geleerd in die periode. Niet in de laatste plaats, dat nieuwe technologieën, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe manieren van denken allemaal van essentieel belang zijn bij het veroorzaken van de verandering die de wereld nodig heeft – snel en op schaal.

Hoewel we nog voor vele uitdagingen staan en niet alle antwoorden hebben, is het duidelijk dat het anders doen van dingen een belangrijke drijfveer van onze groei zal blijven.

“Duurzaam leven tot gemeengoed maken blijft ons doel als bedrijf”, aldus onze CEO Alan Jope. “En we zullen dit gebruiken om ervoor te zorgen dat Unilever voorop blijft lopen als het erom gaat te garanderen dat het bedrijfsleven een goede macht is. Steeds meer van onze merken zullen heel expliciet worden over de positieve sociale en milieu-impact die ze hebben.”

“Dit ligt volledig op één lijn met de instincten van onze mensen én de verwachtingen van onze consumenten. Het gaat er niet om dat we het doel boven de winst plaatsen, het is het doel dat de aanzet geeft tot het maken van winst.”

Hier zijn een paar manieren waarop we innoveren met het oog op impact.

Baanbrekende stappen in de richting van een circulaire economie voor plastic

Als bedrijf met verpakte goederen, zijn wij ons terdege bewust van de impact van plastic verpakkingen op het milieu. We verleggen de grenzen met nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen om onze strategie voor het gebruiken van minder plastic, beter plastic en zelfs helemaal geen plastic verder te ontwikkelen. En wanneer we dan wel plastic gebruiken, zetten we ons ervoor in over te gaan op een circulaire economie.

In Indonesië doen we een pilot met een baanbrekende technologie voor meerlaagse plastics die worden gebruikt voor zakjes. Het doel is om de gebruikte zakjes op commerciële basis weer om te zetten naar nieuwe polymeren. Als dit een succes is, kan dit de weg vrijmaken voor een hele nieuwe manier om het recyclen van zakjes voor ons circulairder te maken, maar ook voor de industrie als geheel.

We innoveren ook als het gaat om bedrijfsmodellen. In januari hebben we een samenwerking aangekondigd met Loop, een pilot voor afvalvrij winkelen, waarbij producten rechtstreeks naar consumenten worden verstuurd, en vervolgens worden teruggestuurd en worden nagevuld. Sommige van onze merken hebben nieuwe formats ontwikkeld voor het platform, zoals navulbare deodorantsticks en tandpastatabletten.

Loop delivery

Het waterprobleem aanpakken door innovatie

Onze grootste waterimpact is als consumenten onze producten gebruiken bij het douchen, baden of wassen van kleren. En dat is een uitdaging, want hoewel we enig succes hebben gehad met gedragsveranderingsprogramma’s die zijn ontworpen om het gebruik te beperken, gaat de vooruitgang nog niet snel genoeg. Daarom ontwikkelen we nieuwe producten en formules die ook werken met minder water, water van mindere kwaliteit of zelfs helemaal geen water.

Wij hebben bijvoorbeeld de innovatieve Domestos Flush Less-toiletspray bedacht, die desinfecteert en nare geurtjes wegneemt zonder te hoeven doorspoelen. Aangezien bij elke doorspoelbeurt ongeveer 9 liter water wordt gebruikt, heeft deze nieuwe en toch simpele oplossing de potentie om een grote impact te maken in regio’s met waterschaarste.

We hebben ook ons Love Beauty and Planet-assortiment gelanceerd, waarbij de conditioners gebruikmaken van innovatieve technologie waardoor ze worden afgebroken in kleinere moleculen en sneller uitspoelen. Dit geeft consumenten de kans om de kraan wat spaarzamer te gebruiken en hun eigen tijd onder de douche te verkorten om zo water te besparen.

Love beauty and Planet products

Inkomens vergroten en levensstandaard verhogen, met name voor vrouwen

Wij hebben de mogelijkheid om de levens van miljoenen mensen te beïnvloeden met onze waardeketen. Eén belangrijke groep zijn de kleinschalige detailhandelaren in opkomende markten – vaak vrouwen. Hier kunnen innovaties op het digitale vlak en in de internethandel werkelijk barrières doorbreken om inkomens en groei te verbeteren, waarbij we verder bouwen op ons Shakti-model.

Ons Jaza Duka-initiatief in Kenia – een samenwerking met Mastercard – digitaliseert de processen van het inkopen van voorraden en het verkopen van goederen, waardoor de detailhandelaren genoeg krediet kunnen opbouwen om toegang te krijgen tot bankleningen.Dit geeft hun betere controle over hun inventaris, zodat ze een voorraad kunnen aanleggen die overeenkomt met de vraag van consumenten.

Kasha – een initiatief binnen onze TRANSFORM-samenwerking – is nog zo’n voorbeeld. Dit internethandel- en contentplatform in Rwanda verkoopt en levert op vertrouwelijke wijze producten op het gebied van gezondheid en persoonlijke hygiëne door middel van een geheel nieuw distributiesysteem dat de positie van vrouwen versterkt en groei mogelijk maakt.

Sustainable Living Highlights 2019

De kracht van planten inzetten voor gezondere voeding

We hebben goede vooruitgang geboekt bij het herformuleren van onze producten om het zout-, suiker- en vetgehalte te verlagen – 48% van onze portfolio gemeten naar volume voldoet nu aan de hoogste voedingskundige, op basis van wereldwijd erkende voedingsrichtlijnen.

Vandaag de dag willen meer en meer mensen het aandeel plantaardige voedingsmiddelen gemaakt met natuurlijke ingrediënten van hun totale voedselinname vergroten. Voldoen aan de consumentenvraag past perfect bij onze visie van duurzame zakelijke groei, en onze portfolio bleef groeien in 2018.

We vergroten bijvoorbeeld ons aanbod veganistische/zuivelvrije producten. Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum en Breyers hebben allemaal al zuivelvrije varianten. In 2018 namen we ook De Vegetarische Slager over, die van doel is om de grootste slager ter wereld te worden aan de hand van de plantaardige portfolio.

Goede vooruitgang, maar nog veel te doen

We boeken overal goede vooruitgang wat betreft onze doelstellingen, maar we erkennen ook dat het lastig zal zijn om sommige eind 2020 te bereiken. Dat betekent niet dat we het opgeven.

Afval is een goed voorbeeld. Onze afvalvoetafdruk per consumentengebruikseenheid is sinds 2010 met 31% afgenomen. We hebben goede stappen vooruit gezet op gebieden waarover we directe controle hebben, zoals het verminderen van afval bij onze eigen activiteiten en door andere verpakkingsontwerpen. In de gebieden die buiten onze directe controle liggen is de vooruitgang langzamer gegaan, ondanks actief lobbywerk om de infrastructuur voor afvalinzameling en recycling te verbeteren. We zullen onze inspanningen op het gebied van verpakkingen versnellen en de vraag naar gerecyclede inhoud zoveel mogelijk vergroten.

Terug naar boven