Doorgaan naar Inhoud

In ons jaarverslag veel aandacht voor groei, innovatie en duurzaamheid

Gepubliceerd:

We hebben ons Annual Report 2015 gepubliceerd dat laat zien wat we het afgelopen jaar hebben bereikt, via een serie casestudy’s over bedrijfsgroei, baanbrekende innovaties en mijlpalen op het gebied van duurzaamheid.

Bedrijfsgroei

Personal Care was gedurende het jaar niet alleen een aanjager van groei door belangrijke merken als Dove en Axe, de divisie breidde ook haar nieuwe Prestige-segment uit door acquisities zoals die van Dermalogica, Murad, Kate Somerville en REN. In Foods deed de categorie ‘Savoury & dressings’ het erg goed. Datzelfde gold voor ons bedrijf Food Solutions dat producten en diensten levert aan klanten in de professionele keuken, zoals de horeca.

Home Care verbeterde de winstgevendheid en heeft de activiteiten in ‘Household cleaning’ opgeschaald. In onze categorie ‘Refreshment’ liet ijs een sterke groei zien. We versterkten onze retailactiviteiten in zowel ijs als thee door de oprichting van een organisatie om onze 1.100 winkels te verbeteren, van T2 (theewinkels) tot de Ben & Jerry’s Scoop Shops.

“Het deed ons genoegen dat we in 2015 konden laten zien dat onze inzet voor rechtvaardige groei onwrikbaar is.”

Paul Polman, CEO

Baanbrekende innovaties

De ‘dry spray’-deodorants van Dove, Rexona en Axe voorzien in een echte consumentenbehoefte in Noord-Amerika – een deodorant die schoner en droger op de huid komt. De 100% natuurlijke Knorr Mixen waren het antwoord op een groeiende vraag naar voedingsmiddelen die authentieker, verser en natuurlijker zijn en die worden betrokken uit duurzame landbouw. De reactie van consumenten op Comfort Intense – een supergeconcentreerde wasverzachter – overtrof de verwachtingen.

Innovaties in ijs waren onder meer Magnum Pink & Black en het assortiment Cookie Core van Ben & Jerry’s, en in thee hebben we in Europa capsules gelanceerd en in Frankrijk T.O by Lipton, onze theemachine voor thuis.

Mijlpalen op het gebied van duurzaamheid

In 2015 hebben we een aantal heel belangrijke stappen gezet op weg naar de doelen in ons Sustainable Living Plan. Zo werd, na een investeringsprogramma van acht jaar, de mijlpaal bereikt dat alle thee in de Lipton-theezakjes wordt betrokken van plantages met een certificaat van Rainforest Alliance. In maart kondigden we aan dat alle palmolie die we inkopen voor onze Europese en Australische voedingsbedrijven nu kan worden getraceerd naar gecertificeerde plantages. En we waren de eerste onderneming die een gedetailleerd, separaat verslag over mensenrechten publiceerde.

Tempo van verandering

In de ‘CEO Review’ van het jaarverslag zegt Paul Polman – gevraagd naar wat hij ziet als de grootste kans in het verschiet – dat deze zit in het tempo van verandering: “Laten zien dat we de ontwikkeling van een portfolio met de juiste mix van mondiale en lokale merken kunnen doorzetten, gesteund door een organisatiestructuur die veerkrachtig genoeg is om tegen een stootje te kunnen en wendbaar genoeg om te kunnen reageren op snel opkomende trends.”

Terug naar boven