Doorgaan naar Inhoud

Hoe Dove jongeren helpt blijvend zelfvertrouwen op te bouwen

Gepubliceerd:

Stacie van het dove self-esteem project vertelt waarom een positief zelfbeeld de deur opent naar zelfvertrouwen.

Dove Self Esteem Project

Ik heb overal in de wereld gewerkt en gewoond en programma’s ontwikkeld en uitgevoerd die gezond gedrag stimuleren en aanmoedigen. Oorspronkelijk kom ik uit de VS en ik ben m’n carrière gestart bij de overheid van de staat Oregon, waar ik werkte aan gezondheidsprojecten voor scholen en pubers.

Ik heb ook in India gewerkt, met ngo’s, en daar heb ik me verdiept in zaken rond hiv/aids en gezondheid op scholen in brede zin. De afgelopen negen maanden heb ik gewerkt met Dove en geholpen bij het creëren en lanceren van tools die een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen bevorderen bij jonge mensen overal in de wereld.

Dove Self Esteem Project
Join #TeamGirl

Diversiteit in schoonheid

Bijna 60 jaar heeft Dove vrouwen gestimuleerd schoonheid te zien als een bron van vertrouwen en niet van zorg. Wij geloven niet in een scherp afgebakende definitie van schoonheid en in onze advertentiecampagnes maken we gebruik van echte vrouwen.

Voor ons als merk en voor Unilever als bedrijf is het belangrijk dat we een sociale missie hebben.

Het Dove Self-Esteem Project, dat in 2004 van start ging, ligt in het verlengde daarvan. Daarmee laten we zien dat we doen wat we zeggen en dat we proberen zorgen over het uiterlijk te voorkomen. Inmiddels hebben we meer dan 20 miljoen jonge mensen bereikt in 138 landen en we hopen dat aantal tegen 2020 te verdubbelen door er nog eens 20 miljoen te bereiken.

Waarom een positief zelfbeeld ertoe doet

Uit onderzoek dat zich uitstrekte over 12 jaar weten we dat jonge meisjes zich zorgen gaan maken over hun uiterlijk zodra de pubertijd zich aandient. Voor ons meest recente verslag, het Dove Global Beauty and Confidence Report, hebben we 10.500 meisjes in 13 landen geïnterviewd.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat 8 van de 10 meisjes met een laag zelfbeeld minder snel deelnemen aan belangrijke dagelijkse activiteiten. Ze houden zich ook afzijdig van vrienden of dierbaren als ze zich niet goed voelden over hun uiterlijk.

Ook werd aangetoond dat 7 van de 10 meisjes hun gezondheid in gevaar brachten, bijvoorbeeld door zichzelf te dwingen niet te eten of door niet naar de huisarts te gaan als dat wel nodig was.

In de praktijk betekenen deze cijfers onder andere dat meisjes niet meer meedoen aan teamsporten, een ongezonde relatie hebben met voedsel en zich niet zeker genoeg voelen om in de klas hun hand op te steken.

Tools ontwikkelen die een verschil maken

In de 12 jaar dat we nu aan dit programma werken is het steeds ons doel geweest hulpmiddelen te ontwikkelen die aantoonbaar effectief zijn, en die te toetsen en de werking te meten om ons ervan te verzekeren dat ze een positieve impact hebben.

We werken samen met onafhankelijke academische deskundigen onder wie psychologen, zoals het Centre for Appearance Research (CAR) van de University of the West of England (UWE) – om tools te ontwikkelen die jonge mensen van 7 tot 17 jaar aanspreken en steunen. Het is wetenschappelijk bewezen dat die tools helpen een positief zelfbeeld te bevorderen.

Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van educatieve hulpmiddelen zoals deze film, waarin aandacht wordt besteed aan onze aangeboren neiging tot concurreren en vergelijken – iets willen of zijn dat we niet zijn. Daarnaast bieden we jonge mensen ook eenvoudige technieken om hen te helpen zich te realiseren dat – hoewel uiterlijk belangrijk is – zij zoveel meer zijn dan alleen dat.

Een van de manieren waarop we dat doen is door deelnemers tijdens het Self-Esteem Project te vragen om te reageren op de post van een vriend op social media. Die reactie mag niet gaan over uiterlijk, maar moet gaan over iets anders in de foto, bijvoorbeeld waar ze zijn of wat ze doen. Dat lijkt iets heel simpels, maar het werkt.

Met impact en op schaal

Ik richt me met name op educatie en op het uitdragen van de boodschap dat dit belangrijk is. Dat was mijn focus de afgelopen maanden en dat zal het ook de komende tijd zijn. Hoe kan ik deze tools van hoge kwaliteit inzetten en zorgen dat ze op schaal, met impact en kosteneffectief kunnen worden gebruikt?

We kijken hoe we meer mogelijk kunnen maken met behulp van de middelen die er al zijn. Bijvoorbeeld door tools en training beschikbaar te stellen om docenten exacte vakken en wiskunde te helpen die het project willen uitvoeren, maar die zich zeker willen voelen en goed voorbereid willen zijn.

We kijken ook naar aanpassing van de inhoud van het programma aan lokale situaties om rekening te houden met ideeën over schoonheid en culturele verschillen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar specifieke issues in islamitische landen en proberen we inzicht te krijgen in hoe problemen op het gebied van uiterlijk anders zijn voor jonge mensen in India dan in het Verenigd Koninkrijk, de VS of Afrika.

Wat levert dat op voor het merk?

Ik begrijp het standpunt van de cynici die gezondheidsprogramma’s die door het bedrijfsleven worden ondersteund zien als een mooie dekmantel om producten te verkopen. En we ontkennen ook zeker niet dat Unilever een bedrijf is – geen liefdadigheidsinstelling.

Maar dat maakt het Dove Self Esteem Project en andere Unilever-programma’s op veel manieren ook duurzamer. Het doel van het merk Dove is te helpen een wereld te creëren waar schoonheid een bron is van zelfvertrouwen, niet van zorg. Daartoe draagt het de sociale missie uit van Dove: ervoor zorgen dat de volgende generatie opgroeit met een positief zelfbeeld en hen helpen zich ten volle te ontplooien.

Het is het grondbeginsel van Unilever als bedrijf en van Dove om een sociale missie en een positieve impact te hebben. Om die reden én omdat het een kwaliteitsproduct is, is Dove populair bij onze consumenten.

Tot dusver zijn de workshops van Dove Self-Esteem gehouden in meer dan 138 landen. Begin oktober hebben medewerkers van Unilever zich vrijwillig ingezet om te helpen dit goede werk voort te zetten door workshops te geven in scholen overal ter wereld als opmaat voor de International Day of the Girl op 11 oktober.

Werkt het?

Nu zou je verwachten dat ik ‘JA’ zeg. Maar je moet het niet geloven omdat ik het zeg.

Ons programma wordt ingezet bij padvindsters wereldwijd (WAGGGS). Het gaf Angeli Siladan, een padvindster uit de Filipijnen, het zelfvertrouwen om tijdens de Women Deliver conference van dit jaar te spreken over het belang van een positief zelfbeeld.

Padvindsters overal ter wereld hebben het programma Free Being Me gevolgd (www.free-being-me.org) en zijn in actie gekomen om het issue van een positief zelfbeeld aan te kaarten op lokaal, nationaal en mondiaal niveau.

Je ziet het in onze samenwerking met WAGGGS om de International Day of the Girl te vieren op 11 oktober, waar meisjes een #TeamGirl badge kunnen verdienen door de manieren te delen waarop zij de Global Goals van de VN ondersteunen.

En het heeft mij persoonlijk geholpen om te spreken voor de Verenigde Naties eerder dit jaar. Voordat ik opstond op mijn toespraak te houden, herinnerde ik mezelf eraan dat het oké was om nerveus te zijn, om mijn onvolkomenheden te accepteren, omdat ook geen van de luisteraars perfect was. Ik heb tegen mezelf gezegd dat het allemaal goed zou gaan, en uiteindelijk was het meer dan goed, het was geweldig.

Terug naar boven