Doorgaan naar Inhoud

Unilever bovenaan op Oxfam-scorekaart Behind the Brands

Gepubliceerd:

Unilever voert de ranking aan op de jaarlijkse Oxfam-ranglijst Behind the Brands, die de ‘Big 10’ van levensmiddelenproducenten met elkaar vergelijkt ten aanzien van hun milieu- en maatschappelijke commitments.

Woman selling Knorr products

Toppositie op basis van vooruitgang

Unilever behaalde de toppositie op de Behind the Brands-ranglijst na beoordeling door Oxfam van de grootste levensmiddelenproducenten op hun duurzaamheidscommitments ten aanzien van de belangrijke thema’s land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water.

Op de scorekaart van Oxfam, gelanceerd in 2013, worden de toeleveringsketens vergeleken van de ‘Big 10’ – een tiental producenten waaronder Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Mars – om aandacht te vestigen op vooruitgang ten aanzien van zaken als landrechten, broeikasgassen door landbouw en gendergelijkheid.

Unilever verzekerde zich niet alleen van de hoogste plek, maar werd ook samen met Kellogg apart vermeld als bedrijf dat “de grootste vooruitgang heeft geboekt op alle thema’s sinds de start van de campagne.”

Women picking tea at plantation

“Een eer – maar er is nog veel te doen”

Unilever CEO Paul Polman noemde de ranking “een eer” en merkte op dat de resultaten “een weerspiegeling zijn van de vooruitgang die we boeken om onze milieuvoetafdruk te verkleinen en tegelijk onze maatschappelijke impact te vergroten, met het Unilever Sustainable Living Plan als onze leidraad.”

Hij voegde daaraan toe: “De FMCG-branche in zijn geheel heeft een aantal forse toezeggingen gedaan de afgelopen jaren, met name ten aanzien van de aanpak van de waardeketen.”

“We moeten ons echter realiseren dat er nog veel meer moet worden gedaan. Een scorekaart zoals deze en andere soortgelijke beoordelingen zijn belangrijk om ons eraan te herinneren dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben om meer en sneller resultaten te boeken ten gunste van boeren, gemeenschappen en de samenleving wereldwijd. De Sustainable Development Goals en de Overeenkomst van Parijs hebben ons een mondiaal kader gegeven om stappen te zetten, maar we kunnen de vastgelegde doelen alleen bereiken als we meer tempo maken met partnerships en met collectieve actie, om echte transformationele verandering op grote schaal aan te jagen.”

Op weg naar duurzaam voedsel

Oxfam publiceerde de nieuwe scorekaart in haar rapport “The journey to sustainable food: A three-year update on the Behind the Brands campaign.”

In de samenvatting van het rapport zegt Oxfam: “... bedrijven hebben de afgelopen drie jaar substantiële nieuwe toezeggingen gedaan om sociale en milieustandaarden in hun omvangrijke toeleveringsketens te verbeteren. Maar zij moeten er nu voor zorgen dat hun leveranciers ook daadwerkelijk hun werkwijze aanpassen aan de gedane toezeggingen. En om de transformatie naar een duurzamer systeem van voedselvoorziening te versnellen, moeten de bedrijven een stap verdergaan en nieuwe bedrijfsmodellen doorvoeren in hun toeleveringsketens om zeker te stellen dat een groter deel van de macht en de verdiensten terechtkomt bij de boeren en arbeiders die voor hen grondstoffen produceren.”

Aan de leiding in zes van zeven categorieën

Op de Behind the Brands-scorekaart gaat Unilever als enige op kop in de categorieën ‘boeren’, ‘arbeiders’ en ‘klimaat’, en deelt zij de eerste plaats in de categorieën ‘vrouwen’, ‘transparantie’ en ‘water’. Unilever bezet de tweede plaats in de categorie ‘land’.

Unilevers totaalscore van 74% lag 5% boven die van het als tweede geplaatste Nestlé. Coca-Cola bezet de derde plaats met 57%.

De ‘Big 10’ zoals gedefinieerd door Oxfam bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever.

Terug naar boven