Doorgaan naar Inhoud

Overlijden Frank Weijers

Gepubliceerd:

Frank Weijers: groot hart voor Unilever én de samenleving

Met groot verdriet, maar dankbaar voor wat hij voor ons heeft betekend, nemen we afscheid van onze zeer gewaardeerde en gerespecteerde collega Frank Weijers, tot december 2015 General Manager van Unilever Benelux. Vol levenslust en wilskracht is hij de strijd aangegaan, maar het heeft niet zo mogen zijn. Zijn lichaam heeft het na een lange, moedige strijd opgegeven.

We gaan zijn leiderschap, passie en toewijding enorm missen. Wij verliezen in Frank Weijers een krachtig bestuurslid en een man met een immer positieve mindset die op veel mensen, binnen en buiten Unilever, een grote impact heeft gemaakt.

Tot kort voor het einde van zijn leven heeft Frank richting gegeven aan Unilever Benelux en hij laat een gezonde en groeiende organisatie achter. We zijn hem daar zeer dankbaar voor.

‘Marketeer pur sang’

In 1987 trad Frank in dienst bij Unilever en daarna klom hij, in een kwart eeuw, op tot General Manager van Unilever Benelux. In zijn 28 jaar lange carrière vervulde hij verschillende rollen in binnen- en buitenland en in diverse onderdelen van het bedrijf. Zijn brede ervaring en zijn wijdverspreide netwerk, zowel binnen als buiten de organisatie, maakten zijn waarde voor Unilever groot.

Zelf omschreef Frank zich vaak als een ‘marketeer pur sang’ omdat zijn passie voor Unilever haar oorsprong vond in de merken. Hij kon net zo genieten van een nieuwe innovatie die volledig past binnen Unilevers duurzaamheidsstrategie als van het verder bouwen aan merken die al sinds jaar en dag niet meer weg te denken zijn uit het Unilever-portfolio.

Een hele eer

Bij zijn benoeming tot General Manager Unilever Benelux in 2011 sprak Frank over ‘een hele eer om dit prachtige bedrijf te mogen leiden’. Zijn gedrevenheid, passie voor merken en loyaliteit richting Unilever voerden in elke functie de boventoon. Frank was een zeer betrokken leider, altijd gericht op groei, het versterken van de Unilever-merken en, niet in de laatste plaats, de ontwikkeling van de mensen.

Frank genoot van gesprekken met consumenten en klanten en liep een paar keer per week door verschillende supermarkten omdat ‘dat is waar we het allemaal voor doen’. Tot aan het einde van zijn leven heeft hij zich met tomeloze energie ingezet om de organisatie verder te laten groeien.

Vanzelfsprekendheid

Niet alleen binnen de organisatie zette Frank zich met hart en ziel in, ook daarbuiten voelde hij een sterke verantwoordelijkheid. Hij noemde het dan ook een ‘vanzelfsprekendheid’ om iets te doen voor de samenleving. Voornamelijk in zijn laatste rol kwam zijn behoefte om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan tot zijn recht, in de vorm van verschillende partnerships. Zo was Frank Weijers naast Prinses Laurentien van Oranje en het Wereld Natuurfonds een van de initiatiefnemers van het succesvolle programma ‘WaterSpaarders’, gericht op minder gebruik van warm water bij consumenten thuis.

Ook speelde Frank een belangrijke rol in het verder verduurzamen van het Nederlandse bedrijfsleven als lid van het Dagelijks Bestuur van VNO-NCW en als vicevoorzitter van de FNLI.

Verbindende kracht van sport

Frank was een fervent sportliefhebber. Hij hechtte grote waarde aan de verbindende kracht van sport in de samenleving en hij was groot supporter van zowel de top- als breedtesport in ons land. Zo speelde Frank een belangrijke rol in het partnership tussen de Johan Cruyff Foundation en Unilever met als doel kinderen – met en zonder beperking – te enthousiasmeren om in beweging te komen en te blijven.

Vanuit zijn eerdere functie als marketingdirecteur Home & Personal Care Unilever Benelux, was hij betrokken bij de ontwikkeling van Unilever tot grote sportsponsor. Hij was mede-initiator van de meerjarige Unilever-partnerships met NOC*NSF (2005-2012) en de KNVB (vanaf 2007). In 2007 werd Frank verkozen tot ‘Sportmarketeer van het jaar’ en ‘Sponsorpersonality van het jaar’.

Voedselbanken Nederland

Frank voelde een grote verantwoordelijkheid voor mensen die het, om wat voor reden dan ook, moeilijk hebben en dat resulteerde onder andere in 2011 in het initiatief om klanten van de Voedselbank in Rotterdam met Kerst een kerstpakket vol Unilever-producten cadeau te doen.

In december 2013 formaliseerde hij deze bestaande samenwerking tussen Unilever Benelux en Voedselbanken Nederland en maakte hij er een officieel partnerschap van met duidelijke commitments voor steun gedurende een langere periode. Kenmerkend voor Frank Weijers als persoon waren het enthousiasme en plezier waarmee hij elk jaar aan het einde van het jaar de handen uit de mouwen stak om samen met alle Benelux-collega’s deze kerstpakketten in te pakken.

Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Voor zijn persoonlijke inzet voor een betere samenleving werd Frank eind 2014 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De burgemeester van Zeist, Koos Jansen, die de eervolle onderscheiding uitreikte, sprak de lovende woorden: “De meeste mensen doen naar hun vermogen en sommige mensen doen meer. Jij bent zo iemand die meer doet, zowel vanuit je rol als Unilever-bestuurder als op persoonlijke titel.”

We zullen Frank en zijn tomeloze energie en passie voor Unilever enorm gaan missen. De herinnering aan hem zal altijd blijven. Ons diepe medeleven gaat uit naar zijn vrouw Brigitte en naar zijn drie kinderen. Wij wensen hun veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Terug naar boven